Zo maak je (aanstaande) ouders nieuwsgierig naar CenteringZorg

In het begin is de werving van deelnemers even wennen. Maar na een poosje gaat het gelukkig veel makkelijker. Dan vertellen jonge ouders elkaar erover en doet de mond-tot-mondreclame zijn werk.

10 Gouden Tips voor wie met cliënten praat over de mogelijkheid om mee te doen aan een centering-groep

🌟 Start met een open vraag! Als je weet wat iemand belangrijk vindt, kun je hierop aansluiten. Vraag bijvoorbeeld: Wat verwacht je van onze zorg? Waar heb je behoefte aan? Hoe kunnen we je het beste begeleiden?

🌟 Nodig álle zwangeren en/of ouders uit om mee te doen aan een centering-groep. Juist ook: alleenstaande moeders, ouders die in kwetsbare situaties zitten of mensen met een taal/cultuurbarrière…

Dit lijkt een open deur, maar we weten uit onderzoek dat dit niet altijd gebeurt. Professionals bieden cliënten bijvoorbeeld soms niet aan om mee te doen, omdat iemand slecht Nederlands spreekt of omdat ze al drie kinderen heeft en dus geen tijd zal hebben. Vul niet voor iemand in wat zij of hij wel of niet wil of kan, maar ga open het gesprek erover aan.

🌟 Vermeld duidelijk dat er bij CenteringZorg meer tijd en ruimte is om je vragen te bespreken en dat je als cliënt invloed hebt op wat er aan bod komt.

🌟 Benadruk dat het gaat om mensen die hetzelfde meemaken en dezelfde vragen hebben: zwangeren en hun partners die rond dezelfde tijd zijn uitgerekend of ouders met een kind dat in dezelfde maand geboren is.

🌟 Benoem dat (aanstaande) ouders het vaak fijn vinden om andere ouders te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Dat hier soms ook blijvende vriendschappen door ontstaan.

🌟 Vermeld dat uit vele onderzoeken blijkt dat moeders meer tevreden zijn met CenteringZorg dan met een-op-een-zorg.

🌟 Vertel hoe andere zwangeren en ouders in jullie praktijk CenteringZorg ervaren. Bijvoorbeeld: 75% van de zwangeren in onze praktijk die eerst twijfelden kozen toch voor Centering en waren daar heel blij mee. 65% van onze zwangeren neemt deel aan Centering.

🌟 Vermijd het woord ‘nieuw’. Mensen willen liever geen proefkonijn zijn. Zeg liever: ‘wij bieden nu ook CenteringZorg’ of ‘nu ook in onze praktijk…’

🌟 Maak het tot iets bijzonders: ‘Ik zal even kijken of er nog plek is…’

🌟 Twijfelt iemand? Stel voor om twee keer mee te doen en pas daarna een keuze te maken.

 

Wat ook erg meehelpt:

💡Zorg dat de data voor groepen vooraf bekend zijn, zodat mensen al direct weten welke dagen ze gaan komen. Gebruik dit ook als positief punt voor vrouwen die het druk hebben.

💡Benoem CenteringZorg zo vroeg mogelijk en kom erop terug. Doe dit mondeling, bij de intake en bij de echo. Maar vergeet ook jullie website niet als toegangsportaal.

💡Maak het inschrijven voor centering-groepen zo makkelijk mogelijk. Een voorbeeld hiervan is dat je mensen kunt voorstellen om ze alvast op de lijst te zetten, zodat ze zelf geen actie meer in hoeven te zetten.

💡Stuur twee dagen van te voren een berichtje naar deelnemers, dat haar zwangerschapscontrole in de vorm van Centering er bijna aankomt.

💡Plaats op de website citaten van cliënten die Centering bij jullie hebben gedaan en enthousiast zijn.

💡Als er een tv in de wachtkamer is, laat dan een filmpje van Centering draaien (er is ook een versie zonder geluid).

Bericht delen: